środa, 6 stycznia 2016

Ubezpieczenie dla au pair


EKUZ, EHIC, Euro26...? Jak się ubezpieczyć wyjeżdżając na au pair? I gdzie to załatwić? Czyli doświadczona Aga doradza! 


Oczywiście specjalistą w tym temacie nie jestem. Chcę Wam tylko pokazać jak to wyglądało w moim przypadku.


EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) - jest darmowa, możesz ją dostać nawet od ręki w oddziale NFZ.

Jest jednak pewien haczyk - możesz ją dostać jedynie na okres czasu, kiedy twoje nazwisko widnieje w systemie NFZ. Więcej informacji można znaleźć m.in. tutaj: http://prawa-pacjenta.wieszjak.polki.pl/pacjent-za-granica/270532,Kto-i-na-jak-dlugo-moze-otrzymac-EKUZ.html

Kiedy chciałam wyrobić tę kartę, okazało się, że mogą mi dać ją tylko na okres do końca września, co mnie w ogóle nie zadowalało. Poza tym, pan z NFZ-u stwierdził, że ta karta w ogóle nie jest dla mnie, skoro będę przez rok mieszkać za granicą.

Euro26 - to była kolejna rzecz, której spróbowałam z racji, że było to polecane dla au pair.
Jest płatna, można ją zamówić online, zdjęcie wklejasz samodzielnie.  http://euro26.pl/

Ale... nie jestem pewna, czy naprawdę wystarcza, jeśli coś poważnego ci się przydarzy.
Nie jestem pewna, bo słyszałam różne opinie: pewne bliskie mi osoby (od nauk medycznych eksperci) były nieco zaniepokojone, czy rzeczywiście to, co ubezpieczenie owo oferuje, wystarczy na pokrycie kosztów w wypadku jakiegoś nieszczęśliwego wydarzenia.

Z drugiej strony, moja koleżanka, au pair (którą poznałam oczywiście już dopiero tutaj), twierdzi, że owszem, jest to najlepsza opcja, jeśli przydarzy ci się jakiś wypadek (a wie o tym, bo coś nieszczęśliwego się kiedyś wydarzyło jej znajomym, którzy właśnie tę kartę Euro26 posiadali).
Plusem tej karty jest to, że włącza ona OC (potrzebujesz?).
Kwestią, którą uważam jednak za zbędną są przeróżne zniżki (nigdy nie skorzystałam). No i jeszcze jedna rzecz, której nie rozumiem, dlaczego ta karta (nawet wersja World, którą posiadam) nie włącza Polski i Kanady? Tu się pojawia problem. Bo co, jeśli przydarzy ci się coś właśnie w Polsce - załóżmy: przyjedziesz do domu na święta, będzie śnieg, lód, poślizgniesz się, zabiorą cię do szpitala... i kto za to zapłaci?

EHIC (European Health Insurance Card) - brytyjski odpowiednik EKUZ-a, oczywiście darmowa, możesz ją zamówić online. Przychodzi w ciągu dziesięciu dni roboczych (a z reguły szybciej: zamówiłam w poniedziałek, w piątek już była w skrzynce). Jest wydawana na 5 lat - dłużej niż EKUZ :) Żeby ją dostać musisz mieć jednak specjalny numer (NI - National Insurance).
A jak z kolei zdobyć ten magiczny numer? Gdy będziesz już na miejscu, musisz się zarejestrować w przychodni - kwestia wypełnienia dwóch formularzy. Będą potrzebowali oczywiście twojego dowodu/ paszportu i czegoś, co zaświadczy o tym, że w danym miejscu mieszkasz (podobnie jak z zakładaniem konta w banku, taaak taaak mam oczywiście brytyjskie!) - i najlepszą rzeczą w tym wypadku jest letter-invitation od twojej host family. To naprawdę bardzo łatwo wszystko załatwić. I wtedy traktują cię jak Brytyjczyka (nie płacisz idąc do lekarza), już możesz się przeziębiać, itd. :D

Co radzę zrobić? Załatwić EHIC :) Według mnie wystarcza. I jest to najtańsza opcja. Ale to moje zdanie.

A jak to u was wygląda? Miałyście podobne doświadczenia? A może ogarniecie ten temat lepiej niż ja? Ja czułam się w tej kwestii bardzo niepewnie, nawet już będąc tutaj. Polegałam jedynie na karcie Euro26, której mimo przeziębienia, nie użyłam. Dopiero teraz, kiedy musiałam zainteresować się jak zdobyć ubezpieczenie na 2-tygodniowy pobyt w Polsce (na święta do domu!), i po rozmowie z host tatą, przekonałam się, że takie ubezpieczenie tylko dla Polski to trzeba raczej w Polsce załatwić, opowiedziałam o swoim dylemacie naszej kochanej Monice (Polka, która raz w tygodniu czyni nasz dom królestwem czystości), mój problem się rozwiązał! (haha cóż za zdanie wielokrotnie złożone!) Sama załatwiała EHIC-a wcześniej dla swojej mamy i doradziła, bym zaraz szła do przychodni :) Na szczęście wszystko się udało na czas załatwić, Royal Mail dostarczył, a mi ulżyło... i to jak!

Mam nadzieję, że komuś tym tekstem pomogłam! Jeśli tak, to daj znać :) A jeśli się mylę, jeśli coś przeoczyłam, to i tak dobrze, że poruszam ten temat... bo wiele z au pair, które o to pytałam, nawet nie wiedziały, co to EHIC... Może kiedyś ktoś to wyjaśni bardziej profesjonalnie niż ja! :)

Papa dziubaski! :D

15 komentarzy:

  1. W końcu ktoś w mojej sytuacji! Dzięki za radę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Oczywiście karta EKUZ będzie tu miała zastosowanie jeśli wypełnimy wniosek, że jest to wyjazd pracowniczy. Jak dla mnie bardzo dobrym sposobem jest przed wyjazdem na wakacje wykupienie ubezpieczenia turystycznego poprzez kalkulator https://kioskpolis.pl/kalkulator-turystyczny/ który pozwoli w ciągu chwili zdobyć najniższą składkę na rynku.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja czytałam o EKUZ na https://rankomat.pl/turystyka/5-przypadkow-w-ktorych-ekuz-nie-wystarczy-dlaczego-warto-miec-ubezpieczenie-turystyczne i moim zdaniem fajne rozwiązanie dla osób, które nie mają pieniędzy na ubezpieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pracowałam wiele lat za granicą i powiem szczerze, że ubezpieczenia w moim odczuciu w każdym kraju są inne. Może też zależy to od tego, z jakiego kraju pochodzimy. Teraz wrociłam do Polski i szukam ubezpieczenia. Prawdopodobnie we wszystkim pomoże mi kalkulator https://cuk.pl/ubezpieczenia/zdrowie_i_zycie/ubezpieczenie_na_zycie

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie akurat takiego ubezpieczenia ja nigdy nie potrzebowałem, ale nigdy nie wiadomo czy może w przyszłości mi się nie przyda. Na tą chwilę jeśli chcę uzyskać dobrą polisę ubezpieczeniową to zdecydowanie korzystam z porównywarki ubezpieczeniowej https://kioskpolis.pl/ która moim zdaniem jest najlepsza do wybrania ubezpieczenia.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak na dobrą sprawę jest wiele różnych ubezpieczeń i moim zdaniem każde z nich jest dość ważne. Jednym z najważniejszych i tak jest ubezpieczenie na życie https://cuk.pl/ubezpieczenia/zycie-i-zdrowie/na-zycie gdyż tu chodzi bezpośrednio o nas.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  10. Na dobrą sprawę myślę, że zawsze jest warto mieć ubezpieczenie i to od czego tylko można się ubezpieczyć. Dlatego ja również bardzo chętnie wyrabiam polisę OC na pojazd w https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-kia/ ponieważ wiem jak świetne warunki ubezpieczenia można tam dostać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jeśli chcesz, to ja mogę polecić tę porównywarkę ubezpieczeń - http://swiatubezpieczen.net.pl/ ponieważ dostępne są przeróżne ubezpieczenia. Oczywiście obsługa jest bardzo szybka, łatwa i przyjemna, więc każdy jak najbardziej z takiego ubezpieczenia będzie mógł sobie skorzystać.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawie to zostało opisane. Będę tu zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń